6 tips till att få igång mammaträning i semestern – Susanna Jungblom

Susanna Jungblom

Annons

6 tips till att få igång mammaträning i semestern

Nu i semestertider är det inte lätt att hålla motivationen uppe när det kommer till träning och hälsa. Det är lätt att ta en och annan glass i solen och det är desto lättare att hoppa över träningen för att istället ligga på stranden och jobba på brännan.

Men, för att inte tappa motivationen till en hälsosam livsstil helt och hållet under sommaren så tänkte jag att jag skulle ge er mina 6 bästa motivationstips för att behålla formen under semestern!

  • FÅ DET GJORT TIDIGT

Om det är någonting jag har märkt på mig själv när det kommer till att få träningen gjort under dagen så är det att det är bäst att få det gjort så tidigt som möjligt på dagen. Har man inställningen att man ska få träningspasset avklarat när man vaknat så har du det gjort och kan spendera resten av dagen på stranden med gott samvete. Att dra ut på träningen gör att man kan få svårt att slappna av under dagen då det där träningspasset hänger över en. Så få det gjort med en gång så är det över sen och man mår betydligt mycket bättre resten av dagen!

  • GÖR DET FORT

Har ni hört talas om HIIT-workout? Det är en ny typ av träningsform som innebär att man utför ett högprestationsprogram under kort tid. Det är inte längre viktigt att träna i timvis eller utföra långa träningsprogram för att komma i form eller hålla sin form. Nya studier visar att korta, snabba och intensiva träningsövningar fungerar minst lika bra, om inte ännu mer effektivt. Så googla fram ett HIIT-program och sätt igång. Fort, lätt och det känns oerhört skönt efteråt!

  • FÖRBERED DIG

Bestäm dig för att träna redan kvällen innan. Lägg fram träningskläder, förbered dig och ställ in dig på att träna på morgonen när du vaknar. Om du har bestämt dig redan dagen innan och lagt upp till träning så är det svårare att låta bli dagen efter när du ser dina träningskläder ligga där på frukostbordet framför dig.

  • GÖR DET TILLSAMMANS

Det är inte lika lätt att motivera sig själv om resten i familjen inte vill träna eller vara hälsosamma. Kom överens med din partner om att ni kan träna tillsammans. Ju fler desto roligare!

  • UTFORSKA

Är ni på semester och besöker en ny stad ni aldrig varit i förut? Då är det ju ett ypperligt tillfälle att förena nytta med nöje! Utforska platsen ni är på. Sätt på er träningskläder och gympadojjor och ta er ut på en powerwalk. Upptäck nya platser samtidigt som ni rör på er!

  • PROVA NÅGOT NYTT

Är du trött på att gå till gymmet och lyfta dom samma tyngderna dag in och dag ut. Eller är du en löpare som har tröttnat på att springa samma vändor dag efter dag? Prova då på något nytt! Gå på ett nytt träningspass på gymmet så som spinning, step eller crossfit. Eller leta upp ett utegym som du kan prova på. Att testa nya träningsformer är inte bara roligt utan det är även väldigt nyttigt för kroppen då man får använda muskler som man i vanliga fall inte använder under sina regelmässiga träningsformer. Det är superbra med förändring och det kan dessutom vara väldigt kul. Andra typer av träningsformer som kan vara kul under sommaren är simning, volleyboll, brännboll eller varför inte tennis?

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
susannajungblom

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons