Resa med barn – Susanna Jungblom

Annons

Resa med barn

Godmorgon,

Hemma i vårt älskade paradis här i Alingsås. Och ja, jag kallar det för paradis för det är mer än vad jag någonsin kunnat drömma om att få bo här. Den utsikten jag har just nu när jag sitter på en av mina balkonger och skriver är magisk. Jag vaknar upp i en säng som är skönare än vad jag kan beskriva med ord, kliver sen upp och sätter på en Cappuccino, speciellt anpassad efter mina önskemål, tar med koppen ut på terassen och ser ut över den spegelblanka sjön. Vad mer kan man önska sig? Snälla barn? Jo tack, dom sitter jämte mig. <3

På tal om snälla barn så tänkte jag berätta om hur det gick för oss att resa till Oslo. För er som följde oss på Instastory så är inte detta något nytt, men vad jag har förstått så har jag många här som läser bloggen som inte följer med på Instagram så jag skriver här med.

Vi började våran resa hemifrån med att cykla till stationen i Alingsås och det gick suveränt. Pojkarna var förväntansfulla och tyckte att dagen fullt av resande skulle bli superskoj! Väl framme på stationen så träffade vi på damen som skulle köra tåget till Göteborg och hon frågade om vi inte ville komma in och kika där fram hur det såg ut. Vilken snäll tant tänkte jag och vi följde glatt med. Pojkarna fick sitta i förarstolen och se på alla knappar och sen gick vi in i vagnen och satte oss. Det blev en väldigt fin och rolig start på färden.

Under tågresan så var dom små så exalterade att dom 40 minuterna som vi körde bara flög förbi. Dom stod fastklistrade vid fönstret och kollade ut. “Mamma jag ser ett hus! Jag ser en ko! Jag ser massa träd! Jag ser en sjö!” osv, osv. Tågresan var med andra ord inga problem alls.

Vi hade bokat säten på bussen så därför var det ingen stress för oss att skynda oss till någon kö, utan vi gick och köpte korv med bröd och satte oss och åt i lugn och ro innan det var dags att leta upp busshållplatsen. När vi steg ombord blev pojkarna så glada över att dom hade sånna stora och härliga säten och jag likaså!

Jag tog upp surfplattor och hörlurarna så att dom inte skulle störa någon annan passagerare. På deras skärmar har vi laddat ner några roliga spel och även Youtube Kids och Offlinefilmer på Viaplay.

Några snabba tips på appar som barnen älskar är: Pippis Villa Villerkulla, Sago Mini World, Toca Hair Salon, Build a Truck och Talking Tom.

Resan mellan Göteborg och Oslo tog ca 3,5 timmar och så som ni ser barnen på bilden ovan satt dom under hela resans gång. Det var helt otroligt och jag kunde knappt tro att det var sant. Men dom satt knäpptysta och lekte med sina surfplattor och störde ingen. Pojkarna som annars har väldigt mycket energi och kan få spring i benen och bli lite överspelade satt så lugnt och stilla, vilket underlättade en hel del på min stressnivå. Så ett tips till långa resor är att ladda ner roliga appar och filmer i förväg så att barnen är sysselsatta med det dom kan, så länge dom kan.

Väl framme i Norge så var det dags för hela familjen att få springa av sig, så efter att vi hade checkat in på hotellet så gick vi på upptäcksfärd på Fornebu. Jag är så glad att min bror och hans familj bor här för det är verkligen den finaste platsen i Oslo-området. Eller, det är ju inte Oslo, utan utanför, men ni förstår vad jag menar. Personligen har jag aldrig trivts så bra i dom områden som vi bott på, men här ute tror jag faktiskt att jag hade kunnat må lite bättre. Så det är ju kul att vi kan komma hit och hälsa på lite då och då.

Efter några timmars springandes, utforskandes och sprallandes så var det dags för middag. Vi tänkte att det kunde vara smart att äta på hotellet där dom hade variation på maten och även en barnvänlig plats att sitta på.

Pojkarna ritade i väntan på maten, vilket gav mig och M lite tid för att prata. Restauranger som fokuserar på att barnen ska ha det bra är ett stort plus i min bok! Om inte barnen har det bra och kan sitta lugnt och stilla på en restaurang så ger det ingen ro i själen för oss vuxna att äta heller.

Dock var inte maten på hotellet så god. Den var liksom bara OK. Så tips om man är ute och reser är ju såklart att hellre gå ut och äta på någon omtalad restaurang än att ta det “säkra kortet” och äta på hotellet. Det brukar aldrig överraska mina smakupplevelser att äta i hotellrestaurangen, men ibland så vill man ju bara stilla sin hunger och så var det för oss när vi kom fram efter våran resande dag.

Hotellrummet som vi hade var ett familjerum och dessa rum är ju ofta väldigt bra. Barnen har ett rum där dom sover och vi vuxna har ett rum med våran säng, tv och lite utrymme att umgås på. Eftersom vi ofta lägger pojkarna tidigare än vad vi själva ska sova så underlättar det ju att ha lite utrymme att spendera resterande tid av dagen tillsammans på.

Dagen blev rätt så lång, men samtidigt händelserik och rolig. Vad jag har lärt mig så måste man se varje dag som en dag värd att minnas, oavsett om man hittar på roliga saker eller inte. Det blir liksom vad man gör det till och även fast buss och tåg inte är det roligaste jag vet så blev denna resan ändå minnesvärd i mitt och barnens liv.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!